Followers

Sedekah Sikit Pada Kawan-Kawan

Thursday, March 17, 2011

PERUBATAN ORANG TUA : KAJIAN DARI “ INGGU ”

Assalamualaikum…hari tu along ada cakap yang along nak tahu apa sebenar nyer inggu ni. Jadi along pun mulalah MENGAJI, MENGKAJI & MEMAHAMI apa YANG TERSURAT & YANG TERSIRAT di dalam inggu tersebut.

   
Inggu atau dalam kata lain di panggil Asafoetida (Ferula Assafoetida)(Persia انگدان Angedan), asafetida ejaan alternatif,diucapkan / æsəfɛtɪdə / (juga dikenal sebagai kotoran setan, bau permen karet,asant, makanan dewa-dewa, Kaayam (Malayalam), Hing (Bengali, Marathi, Gujarati,Hindi, Urdu, Nepal), Ingua (Telugu), Ingu (Kannada), Perungayam (Tamil), Hilteet, danadas raksasa) adalah spesies asli Ferula ke Persia (Iran). Asafoetida memiliki bau yang menyengat yang tidak menyenangkan ketika mentah, tetapi dalam masakan dimasak,itu memberikan bumbu halus, mengingatkan pada perai.


Asafoetida adalah getah resin dari ramuan abadi tinggi, dengan akar kuat berbentuk wortel ( akar ). Ia berwarna kuning gelap dengan mempuyai aroma yang tajam. Hal ini digunakan sebagai bahan penyedap dan membentuk konstituen ( perasa ) dari campuran rempah-rempah banyak. 

Asafoetida / Inggu


Asafoetida memiliki beberapa varietas yang diedarkan dari wilayah Mediterania ke Asia Tengah. Tumbuh ini wujud di Iran dan Afghanistan. Selain itu jugak spesies lain, yang dikenal sebagai northex Ferula botanical yang dimana tumbuh ini jugak subur di Kashmir, Western Tibet dan Afghanistan yang mana membentuk pengganti yang baik untuk asafoetida. Mengikut kajian analisis asafoetida terdiri dari karbohidrat 67.8% per 100gms, 16.0% kelembaban, protein 4.0%, lemak 1.1%, mineral 7.0% dan 4.1% serat. Ia terdiri dari mineral dan vitamin dan termasuk kalsium substansial selain fosfor, besi, karoten riboflavin, dan niacin. Dimana nilai keseluluran kalorinya adalah 297. Asafoetida mengandung resin, gum, minyak atsiri dan abu. Resin ini terdiri dari asarenotennol, gratis atau dikombinasikan dengan asam ferulat.



P/S :  Along mintak maaf la kalo ada info yang susah nak faham dan kalau ada yang tak cukup. Yang elok itu datangnya dari Allah s.w.t dan yang kurang itu datangnya dari diri along sendiri.

8 comments:

Admin said...

kerana rajin mengaji, mengkaji, memahami dan meniru..he..he..
lepas ni bolehla Along tukar profesen jdi Saintis pulak. Go..Along!Go...Along!

alongizhamhadi said...

layli bkn meniru bolat2 tau...meniru petak2 neh...heee...

fiezah91 said...

hehe.. bau benda ni mmg kuat.. x suka bau inggu nih =.=

alongizhamhadi said...

heeee...tp khasia nyer byk...kn..kn..

azman said...

nice info and blog..

akmal said...

tumbuhan ke apa sbenarnya neh.

::nuRuLaDHar:: said...

nice sharing.. :)

alongizhamhadi said...

untuk pergetahuan pd kwn2..ini adalah sejenis rempah untuk masakan yg elok untuk badan...