Followers

Sedekah Sikit Pada Kawan-Kawan

Tuesday, February 1, 2011

JIMAT 1 : PROSES MENUKAR V/COVER GASKET

   Assalammualaikum…along nak kongsi info dan skill dengan kawan-kawan macam mana nak menukar v/cover gasket. Nak jimat beb..buat sendiri ler..Tapi sebelum itu along terangkan sikit la kat mana dok nyer v/cover gasket ni.
   V/cover gasket ni dok nyer kat enjin kereta. Kedudukan nyer adalah diantara cover head enjin dengan head enjin. Fungsi nyer menhindar dari minyak hitam keluar dari enjin ikot haed cover tersebut. Punca kerosakan bende ni disebabkan dah terlalu lama jadi gasket tersebut dh jadi keras atau terdapat rekahan di gasket tersebut. Kadang-kadang orang pandang bende ni pekara remeh jek. Tapi kalau dibiarkan lama kelamaan boleh meakibatkan minyak hitam@minyak enjin jadi kering dan ini akan buat kita bertambah sakit kepala dan kering poket yang tak hengat pnya.

Langkah-langkah :



Pergi mana-mana kedai yang menjual alat ganti kereta. Mintak jek kat tauke tu v/covor gasket. Alah..baru RM12 macam tu jek..tak mahai pon..tapi pastikan beli yang ori yek.




Bukak 6 biji skru haed cover dengan spana saiz 10. Bukak dengan berhati-hati, takut nanti ada skru jatuh kat celah-celah enjin pulak nanti. Jenuh pulak nak cari. Jangan lupa cabut hos angin dari kaburator dan hos dari penapis udara.






Angkat haed cover dan tanggalkan v/cover gasket yang lama dari cover haed. Lap minyak-minyak yang terdapat di cover haed dan atas bibir haed. Jangan ler pergi lap minyak yang kat dalam haed tu ek.




Letakkan v/cover gasket baru pada haed cover. Pastikan ia masuk di celah-celah lonkang yang ada pada haed cover tersebut.




Letakkan kembali haed cover ke haed enjin dan kuncikan kembali 6 biji skru. Pastikan skru-skru tersebut tidak di ikat terlalu ketat. Kuncikan ia sederhana sahaja. Kalau terlalu ketat akan meyebabkan v/cover gasket tersebut akak kemek. Sumbatkan jugak kembali hos angin penapis udara dan hos angin kaburator.


Maka selesailah sudah proses penukaran tersebut. Selamatkan duit anda…heeee…Selamat mencuba dan lakukan dengan selamat.

No comments: